Blog

KORONAVÍRUS – Chystáte sa na dovolenku?

Čo robiť v situácii, ak vám bol zrušený let, prípadne sa neviete dostať na letisko? Platí poistenie storna aj na koronavírus? Na tieto a na mnohé ďalšie otázky vám radi odpovieme v tomto blogu.

Je tu leto a po dlhých mesiacoch obmedzení znovu nastáva čas, kedy môžeme vycestovať do zahraničia a užiť si pár teplých slnečných lúčov. Situácia koronavírusu je však nepredvídateľná a niekedy sa prakticky zo dňa na deň môže zmeniť natoľko, že budete musieť zmeniť svoje cestovateľské plány. Čo robiť v takýchto situáciách?

Čo robiť v prípade, ak ste sa z obavy o svoje zdravie rozhodli nevycestovať?  

Niektoré letecké spoločnosti z dôvodu mimoriadnej situácie umožňujú svojim cestujúcim bezplatnú zmenu termínu, prípadne bezplatné zrušenie letenky. Možnosť bezplatného zrušenia letu si overte priamo u leteckej spoločnosti, s ktorou ste mali v pláne vzlietnuť na letnú dovolenku. Pri stornovaní zájazdu budete musieť zaplatiť storno poplatok. Čím skôr zájazd zrušíte, tým bude storno poplatok nižší. Náklady na zrušenie krátko pred odchodom sú často veľmi vysoké. V prípade však, že vaša dovolenková destinácia je v karanténe, alebo ak by ste pri návrate museli absolvovať karanténne opatrenia, máte právo odstúpiť od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu bez storno poplatku.

Čo robiť v prípade, ak vám letecká spoločnosť prekazila plány a váš let bol zrušený?

Zrušenie letu zo strany leteckej spoločnosti z dôvodu výskytu koronavírusu je považované za tzv. mimoriadnu okolnosť. Ak ide o zrušenie letu zo strany leteckej spoločnosti, máte na výber z dvoch variantov. Máte nárok na vrátenie 100% z ceny letenky alebo nárok na náhradný let.  V prípade jednej z možností strácate nárok na druhú možnosť. Neplatí to však len na letenky. Na tieto dve možnosti máte nárok ako cestujúci aj vo vlakovej a autobusovej doprave či trajekte. Pokiaľ si vyberiete voucher  na náhradný let, mal by mať minimálnu dobu platnosti jeden rok a v prípade jeho nevyužitia máte nárok na vrátenie peňazí.

Pozor, nemáte však nárok na vyplatenie finančnej kompenzácie zaplateného ubytovania v cieľovej destinácii. Práve z dôvodu, že ide o mimoriadnu okolnosť, cestujúci nemajú právo na vyplatenie finančnej kompenzácie za zapletené ubytovanie či rezervované auto v cieľovej destinácii. 

V prípade kúpy letenky od leteckého dopravcu z tretej krajiny (so sídlom mimo krajín EÚ), venujte zvýšenú pozornosť všeobecným prepravným podmienkam. V týchto prípadoch nie je isté, či cestujúci môžu požiadať o náhradu či presmerovanie.

A čo teda s poistením storna?

Poistenie storna je zväčša možné uplatniť z dôvodov ako úraz alebo akútne ochorenie, ktoré utrpel poistený alebo jeho blízka osoba či spolucestujúci. Poistenie storna zájazdu sa na koronavírus teda spravidla nevzťahuje.

Dúfame, že sme vám vaše otázky týkajúce sa cestovania do zahraničia zodpovedali, a ak by ste potrebovali využiť právne služby, neváhajte nás kontaktovať.

ZDROJ: Európske spotrebiteľské centrum https://esc-sr.sk/